Presentem el Pla de Formació del 2018
El passat 15 de març el Palau Macaya va acollir la presentació del Pla de formació de l’AEES Dincat a la qual van acudir més de 50 professionals de les entitats associades i també alguns dels formadors habituals.
L’acte va començar amb la benvinguda del Manel Palou, president de l’AEES Dincat, que va posar de manifest que la formació contínua ha de ser un pilar estratègic de qualsevol entitat centrada en l’atenció a les persones.
Seguidament, el consultor de RRHH i professor del Departament de Direcció de Persones i Organització d’ESADE, el Josep Moulines, va parlar sobre les diferències que hi ha entre les habilitats i les competències, centrant-se més especialment en aquestes últimes que, tot i ser intangibles i molt més difícils de desenvolupar, són les que estan més estretament relacionades amb un acompliment exitós a la feina.
A més, també va donar algunes claus i metodologies per detectar aquestes competències com poden ser els panells d’experts o l’entrevista d’incidents crítics. En qualsevol cas, allò veritablement important des del seu punt de vista és que al llarg dels processos de selecció de personal el seleccionador faci preguntes obertes que permetin una resposta oberta per part de l’entrevistat.
Ara bé, tot i que treballar per competències és fonamental no és garantia d’èxit en el desenvolupament d’una persona, en la seva integració i en resultat. Cal aprendre a gestionar el talent i és que no podem oblidar que l’èxit de qualsevol organització recau en les persones que hi formen part. Però, què entenem per talent? El conjunt d’experiències, d’habilitats, competències, actituds, comportaments i motivadors d’una persona. I com es pot desenvolupar? Tal i com va exposar el Josep Moulines, una de les vies per potenciar-lo és a través de formació continuada i orientada al desenvolupament de les habilitats i les competències de les persones.
Finalitzada la ponència, es va procedir a analitzar els resultats del departament de formació del 2017. Durant l’any 2017 es van realitzar un total de 120 accions formatives que representen més de 1640 hores de formació impartides. Un total de 1513 professionals van asistir a alguna de les formacions, que van ser valorades amb una mitjana de 4,26 sobre 5.
Posteriorment, es va presentar la nova proposta formativa pel 2018 que contempla 65 propostes formatives, un 40% de les quals són novetats. Podeu veure el calendari de formació del 2018 aquí.
Per concloure l’acte, vam poder conèixer l’experiència de la formació des de la perspectiva de dues entitats i d’una assistent als cursos.
De la mà de la Mil·li Rodríguez, gerent del comitè de direcció del Grup Cooperatiu TEB, vam aprofundir en els avantatges de la formació oberta a treballadors de diferents entitats: possibilitat de formació a les entitats amb menys personal, possibilitat de formar a un perfil més concret de treballador, possibilitat de crear sinèrgies i compartir experiències amb altres entitats…
Els avantatges de la formació in company els vam poder descobrir gràcies a l’Ana Uroz, treballadora social i responsable de qualitat i formació d’Apinas, que va centrar la seva intervenció en el gran impacte que té la formació impartida a la pròpia seu de l’entitat i en els beneficis que suposa el fet de formar a tot l’equip en una única acció formativa.
La Lourdes Giménez, psicòloga i coordinadora del departament d’integració socio-laboral de la Fundació Cares, va explicar com gràcies a la formació havia pogut millorar les seves competències i com havia pogut aplicar en el seu dia a dia les tècniques i coneixements adquirits.
En qualsevol cas, sigui quina sigui la perspectiva i l’experiència viscuda, totes les participants van coincidir en destacar com la formació i el reciclatge continu dels treballadors és indispensable per millorar les competències dels membres de l’entitat i, en conseqüència, per millorar la qualitat de l’atenció a les persones.